26.5.2017, 03:39
» » »

Методична розробка сценарію "Екологічно-географічний калейдоскоп"

Сценарій виховного заходу

Автор: Корнієнко С.В.

Ведучий: добрий день, наші гості і учасники еколого-географічного калейдоскопу! Ми раді вітати вас в нашому еколого-натуралістичному позашкільному закладі – Шосткинській міській станції юних натуралістів.

 

Сьогодні дві команди (іде представлення команд) мають виборювати статус найкращих інтелектуалів, а значить бути першими.

Тож побажаємо обом  командам успіху і наполегливості.

Аби висновки і результати були чесними й об’єктивними сьогоднішнє змагання між командами судитимуть:

Голова журі __________________________________________________

Члени журі ___________________________________________________

_____________________________________________________________

 

Розпочинаємо перший тур нашого калейдоскопу, який має назву "Дай правильно і вчасно відповідь" (учасники команд мають по черзі давати відповідь на запитання протягом 5 сек., одна правильна відповідь оцінюється 1 балом).

 

Запитання команді:

  1. Який рельєф Полісся? (рівнинний)
  2. Назвіть українські гори. (Карпати, Кримські)
  3. Яка найбільш велика ріка України? (Дніпро)
  4. Найвища гора України. (Говерла)
  5. Назвіть основний ґрунт зони Полісся. (дерново-підзолисті)
  6. Назвіть основний вид ґрунт зони степів (чорнозем)
  7. Назва найбільшого солоного озера лиману в Україні (Сиваш)
  8. Якій основний клімат в Україні? (помірно-континентальний)
  9. Назвіть клімат південного узбережжя півострова Крим. (субтропічний)
  10.  Сільськогосподарська технічна культура, з якої одержують екологічно-чисте пальне. (Ріпак)
  11.  Яку рослину називають українською бавовною? (Льон)
  12.  Назвіть термін процесу зростання ролі міст, їх розвиток. (Урбанізація)
  13.  Частина біосфери, докорінно перетворена людиною в технічні і технологічні об’єкти. (Техносфера)
  14.  Як називається рельєф, змінений господарською діяльністю людини. (Антропогенний)
  15.  Назвіть термін місця виду в природі. (Екологічна ніша)
  16.  Назва території відпочинку та курортів. (рекреація)

 

Ведучий: отже, попросимо журі оголосити результати конкурсу першого туру. Таким чином, команди набрали наступну кількість балів.

 

Напевне, ви всі знаєте, що наша земля багата різними природними ресурсами, серед яких чільне місце займають ліси і які, на превеликий жаль, в останні роки вирубуються. Тому другий тур ми присвятимо цьому прекрасному створінню природи. Цей конкурс має назву "Знавці лісу" (команді пропонується запитання, які слід колективно обговорити і дати правильну відповідь капітану команди. Якщо команда підготувала неправильну відповідь, опонентам надається можливість відповісти).

 

Запитання команді:

  1. Чому сильний вітер вивертає дерева з корінням найчастіше влітку ніж взимку? (листя на дереві значно збільшують загальну площу дерева, тому зростає сила, з якою вітер діє на дерево)

 

  1. Коли маса дерева більша, влітку чи восени після падолисту? (маса дерева більша влітку)

 

  1. Яке значення має товстий шар кори на стовбурі великих дерев? (товстий шар кори захищає дерево від інтенсивного випаровування вологи та від різних перепадів температур)

 

  1. Чому під час сильних морозів тріскається кора на деревах? (поживні розчини дерев у сильні морози збільшуються в об’ємі, в результаті чого кора починає тріскатися)

 

  1. Чому дерево часто розчахується, якщо в нього влучає блискавка? (якщо блискавка влучить в дерево, то вода, що міститься в клітинах деревини закипає і перетворюється на пару, яка може розчахнути стовбур дерева)

 

  1. Чому блискавка, яка влучить в дерево, може вразити людину, що стоїть під ним? (електричний струм проходить через середовище, що має менший електричний опір. В такому випадку тіло людини є кращим провідником, ніж дерево, тому електричний заряд не піде в землю, а відхилиться і вразить людину)

 

  1. Чому шум хвойного лісу вирізняється від листяного? (окремі звуки, з котрих утворюється шум, виробляються тремтячими листками, їх тертям та взаємними дотиками. Причинами цього є велика поверхня листових пластинок дерев. Тому в листяному лісі виникає шум з тонів, які є набагато нижчими ніж у хвойному лісі)

 

  1. Чому деревина тільки-но зрубленого дерева тріщить у полум’ї менше, ніж висушена? (пори деревини у тільки-но зрубленого дерева заповнені поживними розчинами і містять менше повітря, а у сухому повітря більше, тому чути тріск)

 Ведучий: отже, попросимо наше журі оголосити результати ІІ туру конкурсу.

Цікавий і різноманітний світ фауни. Тож спробуємо перевірити свої знання з зоології. Оголошується ІІІ тур під назвою "Такі різні тварини"(команді пропонується запитання, на яке слід дати миттєво правильну відповідь. Право відповіді має будь-хто з членів команди. Якщо команда дає неправильну відповідь, опонентам надається можливість відповісти. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал).

 

Запитання команді:

  1. Ці визнані красуні серед комах запилюють рослини, пурхаючи від квітки до квітки і живляться нектаром (метелики)
  2. Комахи, які дратують нас своїм дзижчанням, проте вони вважливі запилювачі рослин і поїдають відходи (мухи)
  3. Древня група членистоногих комах, що з'явилися близько 400 млн. років тому (павуки і скорпіони)
  4. Ці комахи живуть здебільшого організованими колоніями, які налічують тисячі індивідуумів, кожен з яких має своє призначення. (бджоли, оси, мурахи, джмелі)
  5. Морська тварина-ссавець, яка зустрічається я і на Україні в Чорному морі. (дельфін)
  6. Напівводяна тварина з видовженим рухливим хоботком і товстим весло подібним хвостом. Мешкає і на території Сумщини. Занесена до "Червоної книги" (хохуля)
  7. Ці риби прісних водойм мають особливе тяжіння до боліт з мулистим дном і здатні занурюватись у мул на глибину аж до 70 см, завдяки чому виживають в холодну зиму або сухе літо. (карась, лин, в’юн)
  8. Земноводна тварина, хвіст у якої залишається на все життя, крім того уздовж спини виростає хвилястий гребінь. (тритон)
  9. Маленький птах на довгих ніжках з яскраво-рудою грудкою і черевцем. Гніздиться в заростях вільхи. Знешкоджує чималу кількість таких шкідників як довгоносик і озима совка. (вільшанка)
  10.  Птах із яскраво-жовтим забарвленням пір'я, його чудовий спів нагадує звуки мелодійної флейти, а у разі небезпеки кричить як кішка. (іволга)
  11.  Порівняно великий птах, що живе в степу і зустрічається у нас на півдні Сумщини. У нього міцні ноги, що дає можливість швидко пересуватись по степовій місцевості, а його забарвлення робить непомітним для хижаків серед сухої трави. (дрохва)
  12.  Хижий птах, який останнім часом все більше оселяється в міський зоні. Багато людей його не полюбляє, та все ж він дуже корисний, бо винищує багато гусені, навіть такої, яку не їдять інші птахи. (сова)
  13.  Велетень лісу, навіть ведмідь поступається розмірами цій тварині. Живиться рослинною їжею. (лось)
  14.  Ця тварина здатна наздогнати коня, одним ударом зламати хребет бику, коню, лосю. Живиться рослинною та тваринною їжею. (бурий ведмідь)
  15.  Найбільший звір лісової фауни, висота в холці досягає 2 м, жива маса може перевищувати 1 т. Живиться рослинною їжею. Донедавна популяція цих тварин була на межі вимирання. (зубр)
  16.  Цей хижий хутряний звір у 60-і роки минулого століття був привезений з Сибіру і випущений у природу на Поліссі. Живиться яйцями та пташенятами птахів, дрібними гризунами та плазунами. (єнотовидна собака)

 

Ведучий: отже, попросимо наше журі оголосити про результати ІІІ туру конкурсу.

 

Зараз ми розпочинаємо наступний ІV тур нашої конкурсної програми, яка має назву "Головний агроном". З вивчення курсу "Економіка України" ви знаєте, що наша країна є аграрно-промисловою. В кожному регіоні розвивається агропромисловий комплекс на основі зовнішніх чинників, а саме клімату. Тож, як ви здогадались, і завдання  ІV туру присвячені цій тематиці. Кожній команді дається набір карток з назвами сільськогосподарських культур, які слід скомпонувати у групи, де вони вирощуються як основні сільськогосподарські культури: у нас на Поліссі та в АР Крим.

При оцінюванні конкурсу враховується швидкість і правильність виконання завдання.  Команда, яка першою виконала правильно завдання, отримує додатковий бал.

 

Полісся:

  1. Картопля
  2. Гречка
  3. Просо
  4. Жито
  5. Льон
  6. Кормовий буряк
  7. Овес
  8. Коноплі
  9. Редька
  10. Ріпак

АР Крим:

  1. Виноград
  2. Баклажан
  3. Лаванда
  4. Диня
  5. Соняшник
  6. Лавр
  7. Рис
  8. Пшениця
  9. Перець солодкий
  10. Томати

 

Ведучий: отже, підіб’ємо  підсумки ІV туру конкурсу, а також просимо журі оголосити попередні результати загальної суми набраних балів командами.

 

Боротьба в змаганні до перемоги в між командами посилюється, а конкурсні тури наближаються до завершення. Зараз пропонується учасникам гри наступний V тур, який називається "Аромат природних ліків". З кожної команди обирається по одному представнику, які мають розпізнати з зав’язаними очима аромати цілющих трав, сировина яких знаходиться в пронумерованій ємності, та назвати їх пошепки асистентам, які записують назву рослини на папері відповідно до нумерації. При підведенні підсумків за кожну правильну назву рослини команда отримує 1 бал.

Набір сухої сировини цілющих трав:

  1. Ромашка лыкарська
  2. Меліса
  3. Гісоп
  4. Тархун
  5. Материнка
  6. Шавлія лыкарська 

 

Ведучий: слово надається журі для оголошення результатів V туру.

 

Оголошується VІ тур еколого-географічного калейдоскопу під назвою "Заповідна спадщина". Кожна команда колегіально має обговорити та визначити природні заповідні об’єкти Шосткинського району.

Природні  заповідні об’єкти Шосткинського району:

  1. "Великий бір" – заказник загальнодержавного значення лісового типу  (Собицьке лісництво);
  2. "Діброва" – заказник місцевого значення ландшафтного типу (між с. Івот та с. Каліївка);
  3. "Богданівський" –  заказник місцевого значення лісового типу   (с. Богданка);
  4. "Ушинський" – заказник місцевого значення лісового типу         (с. Богданівка);
  5. "Воронізький" – заказник місцевого значення ботанічного типу (Воронізьке лісництво).

 

Ведучий: слово має наше шановне журі.

 

Наступний завершальний VІІ тур присвячений нашому рідному місту Шостка. Ми щоденно буваємо на вулицях міста, користуємось комунальними послугами, навчаємось в школах, працюємо, змістовно проводимо дозвілля і відпочинок, а чи задумувались ми, з якої інфраструктури складається наше місто, скільки в ньому вулиць, підприємств, парків і скверів, закладів культури та інших об’єктів, які забезпечують нам належне проживання в ньому. Тож тестове завдання буде присвячено саме цій тематиці. Кожна команда отримує тестові завдання з варіантами відповідей, серед яких слід обрати правильну. Кожне завдання оцінюється в 1 бал при правильному підборі варіанту відповіді. Прошу команди отримати пакети з тестовими завданнями, на вирішення яких відводиться 5 хвилин. Варіанти відповідей записуються на аркуш і за зазначений час здаються ведучому.

  1. Назвати кількість населення міста Шостки:

а) понад 51 тис., б) понад 81 тис., в) понад 101 тис.

  1. Вказати кількість вулиць м. Шостки:

а) понад 210, б) понад 110, в) понад 310

  1. Вказати кількість найбільших парків та скверів:

а) 3, б) 4, в) 6

  1. Вказати кількість артезіанських свердловин питної води:

а) 13, б) 26, в) 33

  1. Вказати кількість комунальних закладів культури і дозвілля:

а) 1, б) 5, в) 11

  1. Назвати кількість номерів маршрутів міського громадського транспорту (маршрутки):

а) 15, б) 24, в) 32.

  1. Назвати кількість одиниць автотранспорту в м. Шостка:

а) понад 10 тис., б) понад 20 тис., в) понад 30 тис.

  1. Назвати кількість поліклінік:

а) 1, б) 3, в) 5

  1.  Назвати кількість міських бульварів:

а) 1, б) 5, в) 10

  1.  Назвати кількість міських телестудій:

а) 1, б) 2, в) 3

  1.  Назвати кількість міськрайонних газет:

а) 2, б) 4, в) 6

  1.  Назвати кількість автостанцій:

а) 1, б) 2, в) 3

  1.  Назвати кількість музеїв, які мають статус державного:

а) 1, б) 3, в) 6

  1.  Назвати кількість загальноосвітніх шкіл:

а) 11, б) 13, в) 15

  1.  Назвати кількість дошкільних закладів:

а) 6, б) 12, в) 32

  1.  Назвати кількість позашкільних закладів управління освіти:

а) 5, б) 7, в) 9

  1.  Назвати кількість річкових мостів в межах міста:

а) 3, б) 5, в) 8

  1.  Назвати кількість діючих підприємств харчової промисловості:

а) 5, б) 15, в) 3

19. Назвати площу розташування міста:

а) понад 3300 га, б) понад 4300 га, в) понад 5300 га

 

Ведучий: ось і настав відповідальний момент. Просимо журі повідомити результати останнього туру та визначити переможців конкурсно-інтелектуальної програми "Еколого-географічний калейдоскоп".

 

Відбувається церемонія нагородження переможців і активних учасників почесними грамотами

 

Ведучий: сподіваємось, що переможці заслужили свою перемогу, а інші учасники прихильність глядачів у прагненні до перемоги. На останок залишається побажати всім чудового настрою, гарних успіхів у навчанні і нових творчих відкриттів. До побачення і до нових зустрічей!

 

Захід супроводжується музичними паузами під час колегіального обговорення і виконання завдань

 

Сергій Корніенко
Категорія: Розробки сценаріїв виховних заходів | (12.12.2015) Автор: |
Переглядів: 591 | Рейтинг: 5.0/5| Оцінили: 5
Ім`я *:
Email *:
Код *: